Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit
Dinsdag 18 september gaf Jacques van Unnik een workshop aan leden van het Kwinta netwerk.
Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.
"Stop met praten over het kwaliteitsmanagementsysteem en spreek over de bedrijfsvoering", zegt Van Unnik. "En vertaal de ISO-termen in benamingen die herkenbaar zijn in je organisatie. Benoem diensten zoals in je bedrijf gangbaar is en plak echte namen op verantwoordelijken."
Facilitator
Kwaliteitsmanagers hebben volgens Van Unnik 2 rollen in een organisatie. Die van interne adviseur en van intern geweten. "Als interne adviseur leg je aan de proceseigenaren uit wat de norm wil bereiken", legt Van Unnik uit. "Maar laat ze zelf met oplossingen op de proppen komen. Wie weet er namelijk meer van de processen dan zij?"
"Aangezien de kwaliteitsdienst zicht heeft op de procesprestaties, klantenklachten, interne audits,... kan het ook pijnpunten aanstippen", vindt Van Unnik. "Maar blijf bij de feiten. Laat waardeoordelen over aan proceseigenaren."
Rollen scheiden
Tot slot moeten kwaliteitsmanagers erop letten om hun rollen gescheiden te houden. "Begin tijdens een interne audit geen mogelijke oplossingen aan te reiken." Vragen stellen, dat kan wel. "Helpt deze procedure of werkinstructie jou? Kunnen we je helpen om je werk te verbeteren of makkelijker te maken?"
DNV GL Training
Wilt u op uw eigen locatie een Workshop Maak je collega's verantwoordelijk voor kwaliteit? Neem dan contact met ons op via rotterdamtraining@dnvgl.com Of heeft u interesse in een andere training? Kijk dan op onze website www.dnvgl.be/trainingen
Dit artikel is geschreven door Bart Vanacker van www.kwinta.be