Skip to content

ISO/IEC 42001 – Artificial Intelligence (AI)

Beheer en werk aan het vertrouwen van de manier waarop AI is toegepast in producten en diensten. Als antwoord op de toename van AI en de uitdagingen die het met zich meebrengt, is de ISO/IEC 42001 ontwikkeld.

AI en het aanverwante Machine Learning hebben de potentie om de maatschappij en economie op vele manieren naar een hoger plan te tillen. Voorbeelden hiervan zijn: verbeterde interpretatie van data, de mogelijkheid om op afstand diagnoses te stellen voor mensen en machines, zelfrijdende voertuigen en nog veel meer. Ondanks dat het ontwikkeld is met goede intenties, onverantwoordelijk gebruik of het gebrek aan controle zijn risico’s die met zorg beheerd moeten worden.

Wat is ISO/IEC 42001

ISO/IEC 42001 is toepasbaar voor iedere organisatie in alle sectoren en is de eerste internationale managementsysteemstandaard voor AI. Er bestaan andere normen voor AI, echter is ISO/IEC 42001 de enige die certificeerbaar is.

De ISO/IEC 42001 stelt eisen aan het opzetten, implementeren, onderhouden en continu verbeteren van het AI-managementsysteem. Het doel van de norm is om te verzekeren dat systemen op een verantwoorde manier ontwikkeld en gebruikt worden:

  • Het bevorderen van de ontwikkeling van AI-managementsystemen die betrouwbaar, transparant en verantwoord zijn.
  • Het benadrukken van ethische principes en waardes bij het gebruik van AI, zoals: eerlijkheid, non-discriminatie en met in achtneming van de privacywetgeving.Het helpen van organisaties bij het identificeren en beperken van risico’s door passende maatregelen op te stellen voor de toepassingen van AI.
  • Het aanmoedigen van organisaties om menselijk welzijn, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid voorop te stellen bij de ontwikkeling en implementatie van AI.
  • Het ondersteunen van organisaties bij de naleving van relevante wet- en regelgeving van gegevensbescherming of verplichtingen voor geïnteresseerde partijen.

Voordelen van het certificaat

  • Door effectief managementprincipes binnen de organisatie toe te passen, onstaat er vertrouwen in de prestaties van uw managementsysteem, zowel intern als extern.
  • Het implementeert een gestructureerde aanpak om processen en aandachtsgebieden continu te verbeteren.
  • Het verhoogt consumentenvertrouwen en klanttevredenheid, wat kan leiden tot meer omzet.
  • Het vergroot het concurrentievoordeel door te voldoen aan de vereisten voor managementsysteemcertificeringen van klanten en leveranciers, zodat u uw samenwerking kunt voortzetten.

Ga aan de slag

Om gecertificeerd te worden, moet u eerst een effectief AI-managementsysteem implementeren dat voldoet aan de eisen van de norm. DNV is een geaccrediteerde certificeringsinstelling en kan u helpen tijdens het traject: van relevante ISO/IEC 42001-training (Engelstalig) tot self-assessment, gap-analyse en certificeringsdiensten.

Wilt u weten in hoeverre u al voldoet aan ISO/IEC 42001? Voer dan een self-assessment uit. Zo kunt u zien op welke punten u al voldoet aan de norm en waar nog ruimte is voor verbetering. Aan de hand hiervan kunt u zich goed voorbereiden op de eerste audit.

Lees meer over hoe u aan de slag kunt gaan op weg naar certificering.