Procedure melden van recalls/incidenten

Procedure melden van recalls/incidenten

[Cliquez ici pour le texte en français]

Bij de standaarden BRC Food, BRC Agents & Brokers, BRC Storage & Distribution, BRC Packaging, BRC CP, BRC-IoP, IFS Food, IFS Broker, IFS Logistics, IFS HPC, ISO 22000, FSSC 22000 is er een meldingsplicht bij recalls. De wijziging in de normen geeft aan dat u bij een eventuele formele recall verplicht bent DNV hiervan ook op de hoogte te brengen. Naast het verplicht melden van recalls, is het nu ook verplicht om overige voedselveiligheidsincidenten te melden. DNV heeft als uw certificerende instelling de onderstaande werkwijze opgesteld.

Lees hier de procedure van het melden van recalls GMP+

Waarom moeten recalls/incidenten gemeld worden?

Binnen de norm bent u verplicht een recall (terugroeping) of voedselveiligheidsincident van een product binnen drie werkdagen bij uw certificerende instelling te melden. Dit zodat geverifieerd kan worden of de juiste corrigerende maatregelen genomen zijn.

Procedure bij het melden van recalls

  1. Stuur de melding van de recall naar het email adres globalfbhub@dnv.com en naar Antwerp.OperationsMSC@dnv.com (in de CC). We vragen u de e-mail in het Engels op te stellen.
  2. De volgende gegevens dienen opgenomen te worden in de e-mail: Onderwerp e-mail: Product recall – Naam Land - Naam bedrijf
  3. De melding moet de volgende zaken bevatten:      
1. Soort incident
2. Datum van terugroepactie (recall) of incident: YYYY-MM-DD
3. Reden van recall of incident
4. Betrokken producten: naam product en lotcode/batchcode
5. Beschrijving van de eerste corrigerende maatregelen
6. Genomen stappen en activiteiten t.a.v. het incident
7. Onderliggende oorzaak van het probleem
8. Preventief actieplan
9. Datum eerstvolgende audit
10. Norm(en) waartegen de organisatie bij DNV gecertificeerd is

Meer informatie

Mocht u vragen hebben over de meldingsplicht of de procedure bij het melden van recalls en incidenten, dan kunt u een mail sturen naar Antwerp.OperationsMSC@dnv.com. In dit geval kunt u uw vraag het beste per e-mail sturen.

Nieuwsbrief

Ontvangt u onze nieuwsbrief al? Schrijf u in en ontvang ons nieuws en updates over certificering en trainingen.

Klantenportaal

In ons klantenportaal kunt u o.a. beeldmerken downloaden, uw audit voorbereiden en prestatiebenchmarks maken